Tuli päivitettyä Facebook-profiiliin seuraava teksti:

"On aika ihanaa olla itsenäisenä elinkeinonharjoittajana yhteistyössä yrityksen kanssa joka antaa mahdollisuuden toimia juuri niiden arvojen ja asioiden mukaan, mitkä itelle on tärkeitä. Just nyt mielessä perheet, lapset, äitit, toki isätkin. Kaikille heistä voin antaa jotain suurta tekemällä vain työtäni... ♥"

Juuret tekstille muodostui siitä, että Oriflame tekee yhteistyötä mm. SOS lapsikylien kanssa ja koskettava joulukampanja lapsikylien hyväksi on juuri polkaistu käyntiin. Lisäksi olen järjestämässä yhdessä toisen Oriflamen edustajan kanssa lasten leikkipäivää tulevana lauantaina.

Arvelen jo ihmisten reagointia päivitykseeni. Oriflamen porukka käy klikkailemassa "tykkää" nappulaa innoissaan, jopa liikuttuneina sillä he todella tietävät, mistä puhun. TIedän myös, että osa perheestäni tekee samoin. He ovat nähneet, mitä kaikkea työstäni saan. Mutta entäpä ystävät, puolitutut, sukulaiset... Heillä ei ole harmainta haisua A) siitä, mitä teen ja B) siitä, mitä se on ja C) mihin se antaa mahdollisuudet

Olen siis Oriflamen tiiminvetäjä. Oriflame puolestaan on kosmetiikan suoramyyntiyritys. Vasta parivuotta ollut mukana toiminnassa, mutta vuoden verran jo elinkeinon harjoittajana = yrittäjänä. Toimintani on vielä pientä ja siitä syystä minut luetaan vielä työttömäksi työnhakijaksi/kotiäidiksi. Tiiminvetäjän toimenkuvaan kuuluu uusien suoramyyjien rekrytoiminen, tiedottaminen, kouluttaminen, avustaminen, tsemppaaminen... Hauskaa ja antoisaa, haastavaakin puuhaa. Oriflamea ja minua tuntematon ihminen näkee toiminnan verkostoitumisena ja tuloksen tekona, ilman mitään sen syvällisempää.

Oriflame antaa tosiaan mahdollisuuden toimia omien tärkeiden arvojeni mukaan. Yritys itse on kovin perinteinen, perinteiset arvot omaava, niin kuin minäkin. Mutta toisaalta Oriflamen puolelta annetaan vain raamit, minkä sisällä toiminnan on pysyttävä. Saan ihan itse vapaasti toteuttaa itseäni näiden raamien, aika isojen sellaisten, sisällä. Kukaan ei anna minulle valmista myyntipuhetta, kuinka myyn tuotteen tai kuinka myyn Oriflamen liikeidean jollekin vastaantulijalle. Saan itsenäisenä yrittäjänä olla toteuttamassa lastentapahtumaa, koska se on lähellä sydäntä! Tyttö pääsee mukaan "äitin töihin"! Vaikka paikalla ei olisi, kuin meidän järjestäjien omat lapset niin päivä on silti onnistunut, kunhan lapsilla on ollut kivaa. Ja se suureksi moitittu tilavuokrakin on pikkuhinta verratuna siihen, että olisi viety lapsi päiväksi huvipuistoon leikkimään.

Myymällä tuotteita ja myymällä liikeideaa uusille ihmisille teen samalla koko ajan myös hyväntekeväisyyttä. Nykyään kaikilla firmoilla on joitakin hyväntekeväisyyskohteita. Useimmat kohteet on valittu jonkun markkinagurun suositusten perusteella, mikä sopii parhaiten firman imagoon, herättää kohderyhmässä eniten tunteita tai peittää parhaiten yritystoiminnan aiheuttamia vahinkoja esim. luonnolle. Minulle on sinänsä se ja sama, millä perustein kukin firma hyväntekeväisyyttä tekee, kunhan tekee! Konsernijohtajien palkoissa on aina sen verran väljää, että prosentti tai kaksi hyvään tarkoituskeen ei heitä kaada. Toivoisin vain, että yritykset toisivat paremmin esille KUINKA hyväntekeväisyys toteutuu. Paljonko vuositasolla menee hyväntekeväisyyskohteelle ja mitä sillä rahalla saa tehtyä.

Oriflame on yksi World Childhood Foundationin perustajIsta ja nyt SOS Lapsikylien tukena. Kovia kokeneiden, syystä tai toisesta jalkoihin jääneitten lasten tukena. Mahdollistamassa heille koulutusta tai sellaisen itsestään selvyyden, kuin turvallisen kodin. Oriflame tukee jatkuvasti säätiöiden kautta lasten asiaa ja lisäksi kampanjamuotoisesti kerää suoraan varoja Suomessa SOS lapsikylien toimintaa varten. Vasta avatun kampajan keskeisin sisältö on antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus turvalliseen, raittiiseen jouluun

Kampanjan mainostarina on niin koskettava, että jokainen sen lukeva tartuu ja haluaa auttaa. Tarina kosketti minuakin. Siispä haluan auttaa SOS lapsikyliä tarjoamalla kampanjapakettia jokaiselle vastaantulijalle. Vajaan 8 euron suihkusetistä 2 euroa menee SOS lapsikylille, ostaja saa itselleen tuotepaketin normaalihintaan verrattuna huomattavalla alennuksella ja voi vielä vaikkapa ilahduttaa jotakuta toista antamalla setin lahjaksi. Kahdeksalla eurolla saa lapsen, minut ja ystävän ilahdutettua ja todennäköisesti kokee itsekin suurta iloa hyvänolon jakamisesta.

Tässä kohti herää kysymys, miksi minä siitä niin kovin ilahdun. Avoimena ihmisenä voin näyttää korttini. Saisin setin tuotosta itselleni 28% rahaa. Pari euroa/setti tulisi siis omaankin taskuun. TuliSI, ellen olisi tehnyt huonosta omastatunnosta vapauttavaa päätöstä. Aion lahjoittaa seteistä minulle jäävän osan henkokohtaisen lahjoituksena SOS lapsikylille. Tähän perusteluita on kaksi: kun minulla ei koskaan ole varaa omistani laittaa, niin leikitään, etten ole sitä 28% koskaan omaksi saanutkaan, se kuuluu suoraan SOS lapsikylille. Näin saan edes pienen summan lahjoitettua itsekin. Toisena syynä se, että jos saan hyväntekeväisyys edellä asiakkaan itselleen setin ostamaan, niin onhan se sääli, ettei hän tee sitten kerralla ismpaa lahjoitusta. Tässä tapauksessa setistä meneekin n. 4 euroa eli tuplaten alkulupaukseen nähden. Valitettavaa on se, että hyväntekeväisyyskampanjoitten tarjonta ja huijausyritysten tarjonta on kasvanut samoissa määrin, eivätkä ihmiset enää uskalla lahjoittaa, kuin tutulle ja turvalliselle SPR:lle. Onneksi edes sitten sille!

Koska silmät alkaa tähän kellonlyömään painaa ja tuota tekstiäkin on tullut ihan riittävästi yhdelle yölle, niin sanompa vaan, että palataan! Enhän vielä edes päässyt hehkuttamaan, miten Oriflame on antanut minulle itseluottamuksen takaisin tai kuinka pääsee toteuttamaan itseään oikein todella. Tai miten Oriflame auttaa pois pikkurahan puutteesta....